Verminderen van werkstress

Verminderen van werkstress

Vorige week was de week van de werkstress (FNV). In de media is vorige week diverse keren aangegeven dat de werkdruk in de zorgsector als het hoogst wordt ervaren. Het CBS heeft de resultaten van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) die week gepubliceerd en daaruit blijkt dat de medewerkers in de gezondheids- en welzijnssector hier veel hoger scoren! Het verminderen van werkstress is niet simpel. Hoe pak jij het aan?

Week van de werkstress

Hoe verminder je werkdruk van je werknemers?

Het geven van meer autonomie aan de werknemers is een middel om de beleving van werkdruk te verbeteren! Als overige oorzaken worden ook genoemd: te veel regels, te veel administratie en te weinig invloed op tijden. Bovendien is de emotionele belasting in deze sector het grootst. Van alle geïnterviewde heeft de helft aangegeven een baan buiten deze sector te overwegen.

In heel Nederland hebben circa 2,7 miljoen mensen te maken met werkdruk en werkstress. Eén miljoen van hen heeft kans op een burn-out of ander verzuim.

Een coachingsgesprek helpt!

Tijdens een coachingsgesprek hoor ik vaak dat de werkdruk een probleem is waar mee geworsteld wordt. De factor stress is dan vaak te groot en goed functioneren is soms niet meer mogelijk. Vaak is het dan ook zo dat de leidinggevende hiervan niet eens op de hoogte is. Als reden daarvan hoor ik dan vaak dat de leidinggevende zelf ook druk is, het toch niet helpt om het te zeggen of dat de verstandhouding daarvoor niet goed genoeg is.

Alle drie de redenen zorgen ervoor dat er niets verandert en zorgen ervoor dat het probleem overeind wordt gehouden. In deze gevallen is het belangrijk om de ander een extra boost in assertiviteit te geven.
“Ik heb last van werkdruk en jij moet dat weten want ik heb je nodig om daar vanaf te komen!” Dit is een zin die zegt wat er aan de hand is en wat er van de ander wordt verwacht!

Het komt vaak voor dat iemand niet goed de grenzen aangeeft of dat niet durft. Terwijl dat in veel situaties juist helpt. Het helpt wel als je weet dat de werkgever verantwoordelijk is voor de veiligheid en de gezondheid van zijn mensen. Het is dus ook nog een plicht om te luisteren voor de leidinggevende…

De leidinggevende is doorslaggevend bij het verminderen van werkstress

Aandacht van een leidinggevende is, hoe vreemd het ook klinkt, een bepalende factor of het echt tot uitval gaat komen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die veel last hebben van werkstress toch niet tot uitval komen wanneer een leidinggevende hier aandacht voor heeft. Bijna de helft van het verzuim risico kan hiermee worden weggenomen. Als de relatie met een leidinggevende niet goed is om over het onderwerp te praten dan is het beter om met een andere leidinggevende hierover te praten.

Het is daarom niet zo vreemd dat een van de eerste adviezen in dit soort situaties is om het bespreekbaar te maken bij je leidinggevende! Het mag duidelijk zijn dat dit ook voor andere kwesties geldt. De Facebookpagina Checkjewerkstress is nog steeds te gebruiken om zelf een onderzoekje te doen naar je eigen situatie.

Wil je meer praktische tips over het omgaan met werkdruk? Bekijk dan mijn eerder geschreven blog: Werkdruk: Hoe ga je ermee om?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *