examenstress

Examenstress en nu?

Ken je dat, dat je op een bepaald moment sterk twijfelt of het wel goed zal gaan? Bij examens spreken we dan van Examenstress. Dus opeens, vlak voor het examen, ben je ineens niet meer zo zeker of het allemaal wel goed zal gaan. Sterker nog, de kans dat je zult zakken is in je eigen beleving ineens groot aanwezig. Ik noem dat altijd de aap die plotseling op je schouder zit en die dan allerlei onzin roept waar je helemaal niets aan hebt en waar je doodmoe van wordt. In mijn gesprekken met mensen die hier last van hebben merk ik dat ze niet meer overzien wat zij allemaal al WEL weten. Het denken wordt overheerst door negatieve gedachten die ondermijnend werken.

De belemmerende gedachtes die ik vaak hoor bij stressomschrijvingen:

“Als ik dan aan het leren ben en mij concentreer op de boeken, dan heb ik altijd een andere gedachte die mij zegt dat ik te laat ben met leren want ik weet nog te weinig. Dat ik toch wel zal zakken. ”

Wat nou stress?

Examenstress gaat vaak gepaard met lichamelijke klachten als: transpireren, klamme handen, trillende handen, moeilijk uit je woorden komen, kortaf zijn, slecht slapen, geen eetlust of juist meer eetlust,  rusteloosheid, stil zijn, somber worden, negatief praten……..en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het ervaren van stress kan tot een bepaalde hoogte erg positief zijn. Je bent oplettender en meer gefocust waardoor je sneller werkt. Wordt de stress te veel, dan kan een black-out het gevolg zijn. Dit resulteert in het niet functioneren van de hersenen. 

Examenstress

Wat kun je aan examenstress doen?

Tip 1: Blijf positief

In je gedachten gebruik je waarschijnlijk een rampscenario: “Het gaat mij toch niet lukken, want ik weet te weinig.” Dat kun je omkeren door bewust positief te worden in manier van denken. “Ik heb het hele jaar al goed geleerd en voldoendes gehaald. Ook nu heb ik mij goed voorbereid. Ik heb een goede kans om te slagen.”

Tip 2: Een beetje spanning is goed

Doordat je een bepaalde spanning in je lijf hebt, ben je alerter en presteer je gewoon beter!

Een beetje spanning hebben is dus goed voor je. Toch?

Tip 3: Studeer met mate!

Ga niet als een gek ineens uren lang studeren. En al helemaal niet tot midden in de nacht want dan moet je lekker in je bed liggen. Leg over de dag verspreid studiemomenten neer die overzichtelijk voor je zijn. Zo houd je overzicht en ga je gestaag verder.

Tip 4: Doe ook leuke dingen

Heb je gestudeerd dan mag je jezelf best wel belonen. Heb je overdag geleerd en ben je tevreden over je inspanning, ga dan lekker naar vrienden en doe samen wat. Zo heb je een balans.

Tip 5: Praten met anderen

Als je echt last hebt van de druk van het komende examen en merk je dat aan het studeren? Neem heel even de tijd om er met iemand, bijvoorbeeld een ouder of vriend over te praten. Het leuke hiervan is dat je als je dat doet, je het even kwijt bent en…..dat de ander naar je heeft geluisterd en je helpt het positief te benaderen.

Tip 6: Wees fit

Een dag vermoeid beginnen is niet leuk en maakt het extra zwaar. Zorg er daarom voor dat je in de voorbereiding en ook tijdens het examen ‘s morgens fit opstaat. Ga dus bewust op tijd naar bed. Als je dat moeilijk vindt, vraag dan aan je ouders wat zij ervan vinden!

Tip 7: Zorg voor structuur

Je hebt altijd al structuur gehad. Op tijd opstaan en een ontbijt nemen. De tas is al ingepakt en je vertrekt op tijd. Het is een houvast voor je.

Tip 8: Time out

Heb je ineens toch last van de stress, neem dan een paar minuten rust. Als het je tijdens het examen gebeurd, neem dan een paar minuten de tijd en zo nodig zeg je het ook tegen een leraar die in de zaal is. Je zult zien dat het werkt. De stress wordt altijd na een paar minuten minder.

Tip 9: Eten en drinken

Natuurlijk is eten en drinken belangrijk voor je. Blijf gewoon doorgaan met wat je altijd al deed. Dus niet ineens alcohol drinken en roken. Dat helpt maar even en als het voorbij is heb je er spijt van! Op het examen kun je wat druivensuiker nemen of een kauwgom nemen. Druivensuiker (niet te veel) is goed voor de energie en kauwen is goed voor je hersenactiviteit!

Tip 10: Perfectionisme?

Ben je perfectionistisch aangelegd? Neem dan in gedachte genoegen met een lager cijfer dan een 10! Uiteindelijk is een voldoende al goed en niemand zal je dat kwalijk nemen!

Stress examens

Iedereen succes met het examen gewenst.

   

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *