Assertiviteit

Assertiviteit: meer dan nee zeggen

Ik zou er wel wat van willen zeggen…..

Herkent u dit: Je hebt net een gesprek gehad, een vergadering bijvoorbeeld, en daar zijn diverse onderwerpen in besproken. Een of meerdere momenten heb je iets kunnen zeggen maar je hebt dat niet gedaan! Waarom je het niet deed weet je niet echt. Het gebeurde gewoon.
Later, als het voorbij is, denk je nog eens terug aan het gesprek en krijg je spijt dat je toch niet je mond hebt open gedaan. Je baalt een beetje van jezelf of misschien erger, je wordt boos op jezelf. Had ik toch maar gezegd dat ik een beter idee had of dat ik het er niet mee eens was etc.……

En hiermee zijn we beland bij het onderwerp Assertiviteit.

Het opkomen voor je eigen belangen, op een manier die bij de situatie past, op een respectvolle wijze naar de ander en vooral naar jezelf.
Assertiviteit is dus heel wat meer dan alleen NEE zeggen. Het is bovendien een sociale vaardigheid die iedereen in zich heeft en niet altijd of onvoldoende wordt gebruikt.

Tijdens mijn gesprekken met mensen in training of coaching wordt vaak al snel duidelijk wat het doel is wat men wil bereiken. Bij het bereiken van het doel kom kom je voor situaties te staan die je voorheen ook ontmoette. Om het tot een succes te maken moet je er dus op een andere manier mee omgaan. En dat kan nu net een probleem zijn. Een van de redenen is vaak het onvoldoende assertief zijn naar de omgeving. Vaak hoor ik dan: “Kan ik dat dan zo maar zeggen?”
Het leuke in dit soort situaties is dat als iemand assertiever wordt, de lichaamshouding en uitstraling ook zichtbaar veranderen.

Bij het werken aan assertiviteit wordt het zelfbeeld ook verbeterd. Bovendien heeft assertiviteit een positief effect op stress, en dus ook werkdruk!
Stress kan zowel positief al negatief zijn. En je raadt het al, negatieve stress, daar heb je niks aan. Je wordt er niet actief van en je blijft er snel in hangen?
Dus kom in beweging en beging met veranderen. Maak gebruik van de Tips voor assertiviteit!

Assertiviteit op de werkvloer

Hieronder een aantal tips die een handreiking kunnen zijn om je eigen assertiviteit te verbeteren.

Tips voor Assertiviteit

Assertiviteit is het opkomen voor uzelf zonder agressief te worden en daarbij de belangen van de ander uit het oog te verliezen.

Iedereen heeft zogenaamde assertieve grondrechten:

  • Wie mag oordelen over uw eigen gedrag, gedachten en gevoelens?
  • Wie is verantwoordelijk voor uw gedrag?
  • Van wie moet u verklaringen (uitleg) geven voor uw gedrag?
  • Bent u vrij om een ander te helpen of niet?
  • Mag u uw mening wijzigen als u dat nodig vindt?
  • Mag u fouten maken en er zelf de verantwoordelijkheid voor nemen?
  • Mag u zeggen dat u iets niet weet?
  • Moeten andere mensen u aardig te vinden voordat u met hen kunt omgaan?
  • Moet uw beslissing voor anderen altijd begrijpelijk zijn?
  • Mag u zeggen dat u iets niet begrijpt?
  • Mag u zeggen dat iets u niet echt interesseert?

Assertiviteit in de praktijk:

  • Laat u niet onderbreken.
  • Praat in termen van oplossingen, niet in termen van problemen.
  • Houd niet te veel rekening met wat anderen vinden. Het gaat om wat u ervan vindt.
  • Assertief is positief over uzelf zijn. Ga uit van uw kernkwaliteiten, maar pas op voor de valkuilen. Sta achter uzelf.
  • Gebruik geen twijfelwoordjes.
  • Vraag tijd wanneer u dat nodig hebt. Bijvoorbeeld: “Je overvalt me even met deze vraag. Ik zal er over nadenken en dan kom ik er morgen op terug.”
  • Houd initiatief.
  • Leer uzelf belonen.
  • Als u iets weggeeft laat het dan ook merken.
  • Zeg nooit “Ik moet” maar “Ik wil”.
  • U mag altijd ergens op terugkomen.
  • Laat elke vergadering minstens één keer van u horen.
  • Zoek en kies voor een houding die bij uzelf past, en ga een stapje in assertiviteit verder.

Assertief zijn tijdens werk

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *